Deze 4 analisten zien koersdaling Unilever als goed instapmoment

De koers van Unilever is sinds de publicatie van de jaarcijfers op 4 februari met circa 9,5% gedaald. Beleggers waren niet te spreken over de lager dan verwachte winstmarge en de wat zwakke outlook voor 2021.

Maar verschillende analisten vinden de koersdaling onterecht en blijven positief over het aandeel Unilever. Zo voegde Deutsche Bank het consumentengoederenconcern op vrijdag 19 februari toe aan haar ‘Catalyst Call list’, een lijstje koopwaardige aandelen voor de korte termijn. Analist Tom Sykes meent dat de koersdaling overtrokken is. Unilever is vanaf begin dit jaar met 10% achtergebleven bij de brede Europese Stoxx 600-index en noteert 9% onder het koersniveau van eind december 2019, aldus Sykes. Unilever heeft volgens hem extra te lijden gehad onder de rotatie van defensieve sectoren naar cyclische ‘waarde’ aandelen, die profiteren van economisch herstel na de pandemie.

De markt houdt volgens Deutsche Bank rekening met een negatieve impact op de winstmarges van hogere advertentie-uitgaven en R&D kosten, maar niet met de positieve invloed van stijgende volumes op de winstgevendheid. Het aandeel is op basis van de koers-winstverhouding voor dit jaar 5% duurder dan de markt, terwijl de ‘premie’ over de afgelopen 15 jaar gemiddeld 33% was.

Unilever goedkoper dan Nestle

Ook Barclays blijft het zonnig inzien voor Unilever. De Britse bank verlaagde weliswaar het koersdoel voor Unilever PLC van 5500 pence naar 4800 pence, maar hield vast aan het koopadvies. Na de publicatie van de cijfers staken margezorgen weer de kop op, schrijft analist Warren Ackerman. Hij vindt de koersdaling echter overdreven en het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd.

De enigszins tegenvallende cijfers zijn ook voor Credit Suisse geen reden om het koopadvies te veranderen. Het koersdoel is wel verlaagd met 3% naar 4800 pence. Analisten van de Zwitserse zakenbank verwachten dat Unilever dit jaar terugkeert naar een omzetgroei met een ‘mid-single digit’ percentage van circa 5%. Het concern heeft een relatief grote blootstelling aan opkomende landen exclusief China. Dat woog op de omzetgroei de afgelopen jaren, zegt Credit Suisse. Deze economieën zullen echter dit jaar opveren, waardoor de groei weer kan aantrekken. Hierdoor kan het waarderingsverschil met de twee belangrijkste sectorgenoten (Nestle en P&G) ook afnemen, menen de analisten. Op basis van de nieuwe schattingen van de bank noteert Unilever tegen 19 keer de verwachte winst voor 2021 (bij een koers van 4160 pence), tegen een koers-winstverhouding van 23 voor Nestle en van 21,8 voor P&G.

Tot slot liet ook de Amerikaanse broker Jefferies zijn advies op ‘kopen’ staan, waarbij het koersdoel werd verlaagd van 5350 naar 4550 pence. Bij de huidige koers van 3830 pence levert dit een opwaarts potentieel op van 19%.  

Plaats een reactie

Send this to a friend