Het enthousiasme van beleggers voor elektrische auto-aandelen is onlangs een stuk verminderd, constateert UBS. Zo is de koers van Tesla met 25% gedaald sinds de piek van eind januari, waardoor het koersrendement over de afgelopen 12 maanden is teruggebracht tot ongeveer 800%. Kleinere rivalen, zoals Fisker, Canoo, Nikola en Nio, hebben allemaal tussen een derde en een vijfde van een beurswaarde ingeleverd, stelt de Zwitserse bank.
Volgens Barron’s is er door de “EV-crash” ongeveer $400 miljard aan marktwaarde weggevaagd, wat betekent dat traditionele autofabrikanten weer de grootste bijdrage leveren aan de marktkapitalisatie van de autosector. Maar volgens UBS betekent de koerscorrectie niet dat de bubbel in de EV-sector is gebarsten. De trend van elektrische voertuigen wordt namelijk ondersteund door technologische en duurzaamheidstrends op de lange termijn.
Waar de totale autoverkopen met 15% daalden in 2020, steeg de verkoop van e-auto’s met 43%. Het marktaandeel van stekkerauto’s kwam daarmee uit op 4,2%. Deze trend zal volgens UBS doorzetten en gunstig uitpakken voor de pure EV-producenten alsmede voor traditionele spelers die de omslag naar elektrisch rijden maken. Vanwege de steeds strengere uitstooteisen heeft de industrie ook geen andere keuze dan over te stappen van brandstofauto’s naar e-wagens, stelt UBS.
Favoriete elektrische auto-aandelen
Wel onderstreept de hoge volatiliteit van individuele aandelen het belang van een goede spreiding. UBS adviseert beleggers dan ook te beleggen in een breed mandje van elektrische auto-aandelen, om de bedrijfsspecifieke risico’s te mitigeren.
De bank geeft in het rapport geen concrete aanbevelingen. Wel heeft UBS een ‘neutraal’ advies voor Tesla en voor Nio. Het aandeel Volkswagen staat op kopen en het koersdoel werd op 2 maart opgetrokken met 50% naar €300. Volkswagen heeft de aanval op Tesla ingezet en gaat meer dan €50 mrd investeren in de ontwikkeling van elektrische auto’s.
De analisten hebben veel vertrouwen in de strategie van VW en denken dat de Duitsers in 2022 het gat met Tesla hebben overbrugd. Met de verkoop van 1,2 miljoen e-auto’s zal VW volgend jaar een gedeelde eerste plek met Tesla innemen. De winst per aandeel van VW stijgt in 2022 naar €31,91 en in 2023 naar €34,69, ramen de analisten van UBS.